Internationalisering algemeen Internationalisering

Internationalisering op het Odulphuslyceum

Sinds 2013 is internationalisering één van de pijlers in het onderwijsprogramma van het Odulphuslyceum in Tilburg. Wat begon om aan de behoefte aan meer internationale ervaring en de voorbereiding op global citizenship te voldoen, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig internationaliseringsprogramma voor klas 3 t/m 6 waarin ook een ander doel van de school in toenemende mate wordt vervuld: extra uitdaging en motivatie bieden aan leerlingen die daar behoefte aan hebben.

Wilt u meer weten over wat we aanbieden en waarom we dat doen? Bekijk dan deze presentatie voor alle informatie!

Uitwisselingen

De internationalisering begon met verschillende uitwisselingen binnen Europa en via deelname aan 2 Comeniusprojecten, waarin circa 7 landen gedurende 2 jaar gezamenlijk aan een thema werkten. Daarbij bleek dat internationalisering ook extra uitdaging kon bieden. De leerlingen werkten wekelijks een uur samen aan de thema-opdrachten, deelden de uitkomsten en presenteerden deze aan elkaar tijdens drie gezamenlijke bijeenkomsten door heel Europa.

Onderzoekscomponent

Dit inzicht heeft het internationaliseringsbeleid veranderd: alle uitwisselingen hebben nu een onderzoekscomponent. Hierbij werkt de Odulphusleerling met zijn buitenlandse partner aan een zelfgekozen thema en dit, veelal vergelijkend onderzoek, wordt tijdens het returnbezoek aan de groep gepresenteerd. Ook zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om de educatieve component – en daarmee de uitdaging – binnen de internationaliseringsactiviteiten te verhogen.

Wetenschappelijke conferenties

Hierna volgden deelnames aan allerlei wetenschappelijke conferenties in Nederland (INESPO) en daarbuiten (Water is Life en meerdere science fairs). De impact van deze conferenties, waaraan honderden zeer gemotiveerde leerlingen van topscholen deelnemen, op onze leerlingen is enorm. Deze positieve geluiden zoemen door de school en er is een constante stroom gegadigden. De leerlingen doen aan de conferenties mee met hun profielwerkstuk en de internationale mogelijkheden zetten hen ertoe aan eerder met hun profielwerkstuk te beginnen en de lat voor zichzelf hoger te leggen.
Om meer leerlingen de unieke ervaring van de science fairs te kunnen bieden, zijn we als eerste school op het vasteland van de EU lid geworden van het gerenommeerde ISSN (International Science Schools Network). Dit lidmaatschap biedt talloze nieuwe mogelijkheden vanwege de internationale contacten binnen het netwerk: denk hierbij aan internationale projecten en docentenuitwisselingen.

Doel

Ons doel is om het aanbod zo groot te maken dat iedere leerling in de schoolloopbaan de kans heeft om minimaal één keer aan een internationale activiteit deel te nemen. Sommige leerlingen grijpen deze kans zelfs vaker dan één keer. Natuurlijk zit hieraan ook een financiële kant. De kosten bij de uitwisselingen worden door het principe van verblijf en verzorging bij gastfamilies in de hand gehouden en de meeste science fairs worden grotendeels door bedrijven gesponsord. Desondanks zijn er uiteraard kosten voor het vervoer en het programma in Nederland en vraagt deelname dus een flinke financiële investering, zeker voor ouders met meerdere kinderen op onze school. Waar dit voor problemen zorgt, wordt in samenspraak met de school naar een passende oplossing gezocht.

2022-2023

Langzaam maar zeker komen de internationalsieringsactiviteiten weer op gang en ook in 2021-2022 zijn de uitwisselingen klas 3 doorgegaan en waren er 6 leerlingen bij de science fair in Buffalo.

Natuurlijk kijken we met spanning uit naar de COVID-ontwikkelingen in de herfst, maar vooralsnog plannen we al weer meerdere activiteiten.

Zoals bv. de uitwisselingen klas 3 naar Frankrijk, Spanje, Z-Italië en N-Italië, Tsjechië. Ook gaan we (voor het eerst) met 12 eindexamenleerlingen naar de science fair van onze partnerschool in Adelaide, Australië. We blijven daarna nog een week in gastgezinnen als onderdeel van een uitwisseling. Zij komen in het voorjaar ook hierheen. Hetzelfde geldt voor de science fair annex uitwisseling met Thailand in januari en tussendoor bezoeken nog 3 leerlingen de science fair in Kyoto, Japan in november.

Ook de uitwisseling voor klas 4 naar Yokjakarta zijn we weer aan het plannen. De uitwisseling klas 4 naar Iran zal helaas nog even op zich laten wachten. De politieke situatie verbetert zich weliswaar, maar het is nu nog te vroeg om er veilig heen te kunnen.

In 5 vwo zijn de drie uitwisselingen met China helaas nog onmogelijk. China zit nog altijd potdicht. We zijn wel aan het onderzoeken of we wellicht uit kunnen gaan wijken naar Taiwan. 

Van een aantal science fairs zoals KSAF (Busan, Z-Korea) en APSYS hebben we vooralsnog geen bevestiging ontvangen.

Voor de leerlingen die zich juist ná Odulphus internationaal willen oriënteren is er in het najaar weer een buitenlandmarkt op school. Hier vind je informatie over allerlei opties van studie tot vrijwilligerswerk.

Agenda

september

Deelname Science Fair - ASMS Adelaide - klas H5/V6

oktober

Deelname uitwisselingen binnen Europa - Klas H3/V3

Deelname groepsreizen binnen Europa - Klas H4/V4

november

Deelname Science Fair  - JSSF Kyoto - Klas H5/V6

januari

Deelname Science Fair - KVIS Thailand - Klas H5/V6

juni

Deelname Science Fair - KSAF Bussan - Klas H5/V6