Schoolrapport ondersteuningsprofiel Begeleiding

Passend Onderwijs op Odulphuslyceum – Schoolsamenvatting ondersteuning 2024-2025


Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Binnen passend onderwijs werken scholen samen om dit voor elk kind zo goed mogelijk te bieden. Dit overzicht geeft een beknopt beeld van de ondersteuning die onze school kinderen kan bieden, vooral als het om specifieke ondersteuningsbehoeften gaat.

Of een school voor een kind de juiste plek is, zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken. Dit overzicht is een samenvatting van het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) en biedt een eerste richting.

Contactpersoon
De taak om ouders te betrekken bij ondersteuning ligt bij:

  • Leraar/mentor
  • Schoolmaatschappelijk werker
  • Gedragsspecialist / orthopedagoog
  • Deskundige van het samenwerkingsverband
  • Leerlingbegeleider
  • Jeugdhulpprofessional
  • Directie, team- of afdelingsleider

Voorzieningen
Onze school heeft de volgende voorzieningen beschikbaar:
Op school:

  • Hoogbegaafdheidsklas (deeltijd)
  • Hoogbegaafdheidsklas (voltijd)

Via samenwerkingsverband, bestuur of derden:

  • Trajectgroepvoorziening
  • Tussenvoorziening (OPDC)
  • VAVO (Rutte-leerlingen)

Specialisten
Deze specialisten zijn voor onze leerlingen beschikbaar:
Op school:

  • Autisme-specialist
  • Beeldcoach en/of video-interactie-begeleider
  • Begeleider passend onderwijs / ambulant begeleider
  • Dyscalculiespecialist
  • Dyslexiespecialist
  • Faalangstreductietrainer
  • Gedrag/sociale vaardigheden specialist
  • Meer- en hoogbegaafdheid specialist
  • NT2-specialist
  • Orthopedagoog
  • Yoga
  • Talentbegeleiding
  • Keuzewerklessen (KWL)

Via samenwerkingsverband, bestuur of derden:

  • Schoolcontactpersoon van het samenwerkingsverband

Onderwijsaanbod
Dit onderwijsaanbod is bij ons geïntegreerd aanwezig:
Op school:

  • Aanbod dyscalculie
  • Aanbod dyslexie
  • Aanbod executieve functies
  • Aanbod meer- en hoogbegaafden
  • Aanbod NT2
  • Aanbod sociaal emotionele ontwikkeling
  • Compacten en verrijken
  • Preventieve signalering van leesproblemen

Via samenwerkingsverband, bestuur of derden:

  • Aanbod motorische/fysieke ontwikkeling
  • Preventieve signalering van leer-, opgroei-, opvoedproblemen

Onze visie op ondersteuning
Onze visie op onderwijs is dat we leerlingen willen opleiden voor een waardevol diploma, willen bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling en willen bijdragen aan hun ontwikkeling tot democratische, empathische wereldburgers.


Onze visie op passend onderwijs is dat wij op basis van de IVO-velden de extra ondersteuning in kaart brengen. Wij kijken wat de leerling nodig heeft en of wij dat kunnen bieden. Tevens is ons streven dat wij in samenwerking met gemeenten en scholen in ons samenwerkingsverband een ondersteuningsstructuur realiseren zodat we leerlingen die passen in ons ondersteuningsprofiel adequaat kunnen begeleiden en dat we leerlingen die een andere vorm van ondersteuning nodig hebben tijdig kunnen doorverwijzen naar een
school die wel een passend ondersteuningsaanbod heeft dan wel een tijdelijke plaatsing op
een bovenschoolse voorziening.


Onze visie is dit jaar uitgebreid met de doorontwikkeling van de niveau 3 ondersteuning.

Praktische invulling van ondersteuning
De mentor is de spil voor de begeleiding van onze leerlingen. Daarnaast kunnen de leerlingen deelnemen aan keuzewerklessen (KWL). Tijdens de KWL kunnen leerlingen op school ondersteuning vragen bij vakinhoudelijke vragen of vragen betreffende leerstrategieën.


Voor leerlingen met een ondersteuningsvraag wordt er aan de hand van de IVO-velden bepaald wat de leerling nodig heeft. Dit kan het inschakelen van een ondersteuner, coach of anderszins zijn. De persoonlijke coach ondersteunt bij het leren en op het sociaal-emotionele gebied. De coach kan intensief, medium of light worden ingezet.


Wij denken in mogelijkheden binnen de kaders om zo voor de leerlingen een passend maatwerktraject te bieden.


Ook bieden wij een ondersteuningsstructuur aan waarbij in het meest intensieve arrangement ook mogelijkheden zijn voor een check-in, check-out en structuurbegeleiding. Dit is in lijn met de niveau 3 ondersteuning zoals samenwerkingsverband PORTVOLIO deze heeft vastgesteld voor leerlingen met autisme of aanverwante ondersteuningsbehoefte. In lijn met deze niveau 3 ondersteuning wordt de komende jaren ingezet om het kennis- en vaardigheidsniveau van docenten ten aanzien van deze doelgroep te vergroten. Zo beogen we dat er meer samenhang is tussen de aanpak in de klas en de aanpak in de coaching.


Grenzen aan onze ondersteuning

  • Wanneer een leerling op termijn structureel geen klassikaal onderwijs kan volgen
  • Wanneer de intensiteit van de ondersteuning onze mogelijkheden overstijgt
  • Wanneer de leerling een gevaar voor zichzelf of anderen vormt

In deze gevallen zoeken wij conform de visie in samenwerking met ouders een passende onderwijsplek in samenspraak met het samenwerkingsverband.


Onze ambities en ontwikkeldoelen

  • Sneller kunnen schakelen en intensiever samenwerken met jeugdzorg (hieraan wordt nu gewerkt via de gemeentelijke regiegroep onderwijs-jeugdzorg)
  • Coachvaardigheden van de leerlingcoaches binnen de school optimaliseren
  • Blijvend up to date houden van de kennis onder medewerkers over persoonlijkheidskenmerken die extra aandacht nodig hebben (zoals ASS, depressie, begaafdheid)
  • Gymnasium Plus wordt op dit moment bekostigd vanuit reguliere financiering. We overwegen om dit als een arrangement aan te laten merken binnen samenwerkingsverband Portvolio