Science Fairs Internationalisering

Sinds 2014 neemt het Odulphus met grote regelmaat deel aan zogenaamde 'Science Fairs'. Dit zijn bijeenkomsten waarop onze leerlingen hun (profiel)werkstuk kunnen presenteren aan een jury en aan docenten en leerlingen van andere scholen (uit andere landen). Meestal bestaat dit uit een posterpresentatie en een mondelinge presentatie voor een groep.

Afgezien van hun eigen werkstuk is er natuurlijk aandacht voor de werkstukken en presentaties van de andere leerlingen. Een dergelijke bijeenkomst duurt meestal 5 dagen en er is dus ook altijd tijd ingeruimd voor uitdagende workshops, culturele activiteiten (museumbezoek, bedrijvenbezoek, bezienswaardigheden) en sociale activiteiten.

Afhankelijk van de betreffende science fair zijn er circa 100-150 leerlingen uit 20-35 landen aanwezig. Zuid-Oost-Azië is doorgaans sterk vertegenwoordigd (zij hebben heuse science-scholen), maar Australië, Noord-Amerika en Europa zijn ook altijd wel met een paar scholen van de partij. Afrika en Zuid-Amerika zijn (nog) ondervertegenwoordigd, maar niet geheel afwezig. Wij bereiden onze leerlingen middels internationale ervaringen graag voor op hun latere rol in onze internationaal georiënteerde maatschappij en op hun plaats in de 'global village'. Deze bijeenkomsten zijn hiervoor ideaal. Ze zijn als het ware al een 'global village' op zich.

Als school vinden wij deze science fairs dus een unieke kans voor onze leerlingen. Ze leren er bovendien presenteren, ze zijn met een honderdtal enthousiaste leeftijdsgenoten bezig op het gebied van science, ze socializen en netwerken, ze krijgen indrukken van het land en de bevolking en krijgen nogmaals via de andere deelnemers een inkijk in verschillende andere culturen. Ook stimuleert het onze leerlingen om het beste uit zichzelf te halen, hier op school bij het (profiel)werkstuk en ook daar ter plaatse bij de presentaties en workshops. Niet dat een prijs of een diploma het doel is, maar wie ziet er nou niet graag zijn/ haar inspanning extra beloond worden?

 Vanwege het enorm hoge niveau, sommige schools zijn namelijk helemaal science-georienteerd, nemen we bij voorkeur leerlingen van vwo 6 mee, maar vwo 5 of havo 5 is in de toekomst ook zeker mogelijk. Gemiddeld is er plaats voor 3-6 leerlingen en bezoeken we 2 á 3 bijeenkomsten per jaar. De kosten voor de leerlingen bedragen (naast wat zakgeld) het vliegticket en een eventueel visum. (Alleen bij 'Water is Life' is er ook sprake van inschrijfgeld.) Soms is een bijeenkomst verbonden aan een vast thema (zoals bij Water is Life) maar over het algemeen kun je met ieder 'wetenschappelijk' onderzoeksproject deelnemen. Er moet vooral ook altijd sprake zijn van een onderzoekscomponent naast de literatuurstudie en in de praktijk komt het er op neer dat het vooral werkstukken zijn met een link met Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Aardrijkskunde of Wiskunde.

 De afgelopen jaren bezochten we de 2-jaarlijkse 'Water is Life'-conferenties in Singapore, Vught en Tokyo. Hierbij hebben alle onderzoeken een link met water. (Denk aan waterzuivering, dringwatervoorziening, bescherming tegen water, energie opwekken met water etc.) De volgende bijeenkomsten zijn in 2020 in Florida en 2022 in Melbourne.

We bezochten de JSSF (Japanese Super Science Fair) in Kyoto 2016 en de KVIS Science Fair in Thailand (januari 2018 en december 2018). Na de succesvolle deelname aan de ISSF (International Science School Fair) in Busan, Zuid-Korea 2017 zijn we deze zomer bij de ISSF-conferentie nabij Chicago aspirant lid geworden van het vermaarde ISSN (International Science Schools Network). Dit internationale netwerk van een twintigtal topscholen bevat science-scholen van over de hele wereld en wij zijn trots hierbij toegelaten te zijn. Dit is, naast het Odulphus, binnen Europa tot nu toe alleen één school uit Engeland en twee uit Rusland gelukt. Binnen dit netwerk wordt er jaarlijks een science fair georganiseerd en de komende bijeenkomst is in maart 2019 in Singapore. 

 Al deze science fairs vormen een uitdaging. Ze zijn dus bij uitstek geschikt voor die leerlingen die graag de lat iets hoger leggen. Voor hen die internationale ervaring op willen doen en zich alvast voor willen bereiden op een rol in de global village. En natuurlijk voor diegene die hun (verplichte) PLUS-document van een interessante noot willen voorzien. Heb je interesse? Neem dan contact op met Niels Hesselberth, coördinator internationalisering.